Čas na čtení s dvěma dětmi

Když má člověk dvě děti, bývá času na své oblíbené aktivity poněkud méně. Ale jednoho se odmítám vzdát stůj, co stůj a to je čtení. Od dětství jsem vášnivým čtenářem a chvíle strávené u knihy jsou pro mě zaručeným relaxem. S narozením Tomáška jsem musela opět o krok ustoupit a ubrat ze svého osobního času. Ale jak jsem už psala, čtení je pro mě doslova fetiš a bez knížky v ruce aspoň na pár minut před spaním, to nejsem já. Snažím se ke knihám vést i své děti, tedy zatím spíš Emi. A proč tedy neskloubit čtení Emi před spaním a mou vášeň pro hezký román? Zapátrala jsem na na internetu a v jednom online knihkupectví jsem objevila knihu, kterou můžu číst Emičce každý večer před spaním a současně si i já přijdu na své. Objednala jsem si velmi napínavou trilogii s názvem Hunger Games. A musím říct, že knihy doslova předčily mé očekávání. Trilogii prodávají v sekci pro děti a mládež, ale rozhodně nezklame i dospělé čtenáře. A tak zatímco Emi už dávno po pár řádcích spí, já stále pokračuji ve čtení a nemůžu se odtrhnout. 

Velmi hezky napsaný příběh o přátelství, lásce a mladých lidech, kteří jsou vlastně ještě děti, ale rukou osudu se musí ze dne na den stát dospělými a bojovat doslova o holý život. A to v kruté reality show, kterou každoročně pořádá vládnoucí země Kapitol, aby zbývajícím dvanácti krajům připomněla svou moc nad všemi obyvateli Panemu. Hlavní hrdinka Katniss, která je zároveň vypravěčkou, pochází z dvanáctého, nejchudšího kraje. A právě prostředí, ve kterém vyrostla a z něhož pochází, je přímým protikladem samotného Kapitolu, kde se díky Hladovým hrám, náhle ocitá. Troufám si říct, že popisem Kapitolu nastavuje autorka zrcadlo dnešní konzumní společnosti, kde hlavní hodnotou je náš vzhled a největší zábavu zprostředkovávají média, kteří v podstatě ovládají naše myšlení. A tak obyvatelé Panemu nadšeně sledují své oblíbené hry, ve kterých bojují děti jednotlivých krajů doslova na život a na smrt. To celé vidíme očima skromné a vystrašené Katniss, která dosud žila v chudých podmínkách, bez vymožeností moderní společnosti a kde lidé běžně umírali na nedostatek potravy. Ale Katniss není obyčejná malá holka, je to bojovnice, která se od dětství musela se životem poprat. A tak se v Aréně ukazuje jako chytrá a nebezpečná soupeřka. Aniž by porušovala své morální hodnoty, dokáže stále zůstávat v soutěži a svým nevšedním, nesobeckým chováním, si získává srdce davu. A jako první se dokáže vzepřít...

Jak jsem psala, kniha mě vtáhla do děje. Velmi hezky napsaný příběh je ne jen zajímavým čtením, ale také velmi poučným, zvláště pak pro naše mladé čtenáře. Možná se díky této knize alespoň část z nich zamyslí nad správnými hodnotami a uvědomí si jakou moc mohou mít média v moderní společnosti a že lidská krása je o něčem úplně jiném, než jen o vzhledu a přetvářce. 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Neštovice a mazání - co zaručeně funguje?

In line brusle s kočárkem - jde to, jen zbytečně neriskujte

Indiánská metoda v praxi